Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger


Tuesday, March 31, 2009

Bacalah , Fikirkanlah Dan Terus Cakna

Pemimpin negara adalah faktor penting dalam kehidupan bernegara. Jika pemimpin negara itu jujur, baik,cerdas dan amanah, nescaya rakyatnya akan makmur.Sebaliknya jika pemimpinnya tidak jujur, korup, sertamenzalimi rakyatnya, nescaya rakyatnya akan sengsara.
Oleh kerana itulah Islam memberikan pedoman dalammemilih pemimpin yang baik.Dalam Al Qur’an, Allah SWT memerintahkan umat Islamuntuk memilih pemimpin yang baik dan beriman:
“Hai orang2 yang beriman! Janganlah kamu jadikanbapak-bapak dan saudara-saudaramu menjadipemimpin-pemimpinmu, jika mereka lebih mengutamakankekafiran atas keimanan. Dan siapa di antara kamumenjadikan mereka menjadi pemimpin, maka mereka itulahorang2 yang zalim” (At Taubah:23)
“Sesungguhnya Allah akan melindungi negara yangmenegakkan keadilan walaupun ia kafir, dan tidak akanmelindungi negara yang zalim (tiran) walaupun iamuslim”. (Mutiara I dr Ali ibn Abi Thalib)
Dari Ma’qil ra. Berkata: saya akan menceritakan kepadaengkau hadis yang saya dengar dari Rasulullah saw.Dan saya telah mendengar beliau bersabda: “seseorangyang telah ditugaskan Tuhan untuk memerintah rakyat, kalau ia tidak memimpin rakyat denganjujur, nescaya dia tidak akan memperoleh bau syurga”.(HR. Bukhari)
Pilih pemimpin yang mahu mencegah dan memberantaskemungkaran seperti korupsi, nepotisme, manipulasi,dll:
“Barang siapa melihat kemungkaran, maka hendaknya iamerubah dengan tangannya, jika tidak mampu, makahendaknya merubah dengan lisannya, jika tidak mampu,maka dengan hatinya. Dan yang demikian itulahselemah-lemahnya iman”. (HR. Muslim)
Pilih pemimpin yang mampu mempersatukan umat, bukanyang fanatik terhadap kelompoknya sendiri:
Padahal Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menyatakandalam Al Qur’an :
” … Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian,orang-orang Muslim, dari dahulu … .” (QS. Al Hajj :78)
Dalam menafsirkan ayat di atas, Imam Ibnu Katsirmenukil satu hadis yang berbunyi :
“Barangsiapa menyeru dengan seruan-seruan jahiliyahmaka sesungguhnya dia menyeru ke pintu jahanam.”Berkata seseorang : “Ya Rasulullah, walaupun dia puasadan solat?” “Ya, walaupun dia puasa dan solat,walaupun dia mengaku Muslim. Maka menyerulah kaliandengan seruan yang Allah telah memberikan nama ataskalian, yaitu : Al Muslimin, Al Mukminin, Hamba-HambaAllah.” (HR. Ahmad jilid 4/130, 202 dan jilid 5/344)
Dari Aisyah ra. bahwasanya Rasulullah saw. bersabda:adakah patut engkau memintakan kebebasan dari satuhukuman dari beberapa hukuman (yang diwajibkan) olehAllah? Kemudian ia berdiri lalu berkhutbah, danberkata: ‘Hai para manusia! Sesungguhnya orang-orangsebelum kamu itu rosak/binasa kerana apabilaorang-orang yang mulia diantara mereka mencuri, merekabebaskan. Tetapi, apabila orang yang lemah mencuri,mereka berikan kepadanya hukum’. (HR. Bukhari, Muslim,Tirmidzi, Nasa’i, Abu Daud, Ahmad, Dariini, dan IbnuMajah)
“Hai orang-orang yang beriman! Tegakkanlah keadilansebagai saksi kerana Allah. Dan janganlah rasa bencimendorong kamu berlaku tidak adil. Berlaku adillah,kerana itu lebih dekat dengan taqwa…” (Q.s. Al-Maidah5:
Pilih pemimpin yang amanah, sehingga dia benar-benarberusaha mensejahterakan rakyatnya. Bukan hanya mampumenjual aset negara atau kekayaan alam Malaysia untukkepentingan peribadi dan kelompoknya.

Di petik dari sumber:kedaikopitepimasjid....

No comments: